Code Name: S.T.E.A.M. er 3DS-en sitt svar på The Order 1886 – sa ingen noensinne. Man kan fort tro at STEAM er et FPS-spill, men der tar man feil. Det er nemlig et godt gjemt turbasert strategispill. Om man vil ta litt hardt i så kan man kalle spillet for «Fire Emblem med dampdrevne skytevåpen.»
Damp + romvesen = sant
Spillets setting er satt i et alternativt «Steampunk» London. Historien utspiller seg i et tegneserieblad, og grafikken er satt til å matche dette. Du følger krigshelten Henry Fleming; en soldat midt oppi et hav av nye oppfinnelser, som alle er dampdrevne, i kampen mot en romveseninnvasjon. Historien er ganske enkelt skrevet, og det prates ikke om kjernefysikk eller meningen med livet i dette spillet.
I liket med Fire Emblem er alle banene delt opp i et «rutenett», og det går på tur mellom deg og fiendelaget om hvem som skal få flytte seg. Forskjellen her er at enhetene dine, du gjettet riktig, går på damp. Alle soldatene dine får et visst antall damp-poeng som må brukes for å kunne flytte på seg, knuse objekter og/eller skade fienden. I motsetning til Fire Emblems fugleperspektiv er STEAM vinklet i tredjepersonsperspektiv og gir deg en noe mer tradisjonell skyteopplevelse, men det er avstand og prosentsjanse som avgjør om du treffer framfor 1337 Counter Strike-skills.
I løpet av historiemodusen vil man låse opp tolv forskjellige karakterer – alle sammen med spesielle våpen og egenskaper. Det blir fort nødvendig å finne seg en vinnerkombinasjon mellom disse da spillet er nokså vanskelig. Man kan kun ha med fire soldater per runde, og det gjelder å bruke dem så godt som overhodet mulig for å samle på alle hemmeligheter og komme seg fortest mulig igjennom banen. Denne prosessen er ganske krevende og frustrerende da det igjen er veldig vanskelig.
Hvis man får tak i alle hemmelighetene i spillet vil man bli tildelt oppgraderinger som også er veldig nyttige. Man får alt fra nye primærvåpen, sekundærvåpen, superangrep og dampkokere. Det gjelder å skreddersy karakterene mest mulig for å få et optimalt lag for å seire over fienden som atter en gang er veldig vanskelige.
Ingen rom for feil
En av årsakene til at spillet er veldig vanskelig er at det er veldig enkelt å begå en feiltagelse, men det er ingen aksept får å dumme seg ut i det hele tatt. Du kan gjøre et eneste feiltrinn og hele banen må startes på nytt. Gikk du ett skritt til høyre istedenfor venstre? Siktet du på feil fiende? Hadde du ikke med deg riktig våpen? Det er veldig mange faktorer som spiller inn, og de fleste av dem bikker mot «at-du-taper»-siden.
Steam har muligens også den beste Amiibo-støtten man har sett siden Super Smash Bros. for Wii U & 3DS. Spillet tillater bruk av Marth, Ike, Lucina og Robin som spillbare figurer. Ingen av figurene er på noen måte ubrukelig, men STEAM-originalene føles mindre påtrengt og sømmer seg bedre som et komplett lag. Slik som i de originale Fire Emblem-spillene vil Amiibo-karakterene dine «forsvinne» hvis de dør. De kan allikevel bli gjenopplivet etter at runden er over ved å berøre Amiiboen din på New 3DS på nytt. Dette kan enten være et kjærlighetsbrev til Fire Emblem-fansen eller en lusen måte å sørge for at du ikke låner Amiiboene til vennene dine.
Konklusjon
Code Name: S.T.E.A.M. er en forfriskende strategitittel som gir deg skikkelig hodebry når det kommer til taktisk planlegging. Historien er noe enkel og underholdene, mens vanskelighetsgraden er skyhøy. Det er heller ikke spesielt givende å måtte starte banen på nytt gang på gang, og kun kommer deg i mål fordi man har prøvd og feilet mange nok ganger. Det skal fremdeles sies at det er veldig mange troppjusteringer å tukle med, og veldig mange fremgangsmåter å gjennomføre alle banene på. Spillet er jevnt over en solid tittel fra Intelligent System, men personlig ser underskrevne bare mer fram til Fire Emblem If.
8/10
[star rating=»8″ max=»10″]
Denne anmeldelsen er basert på skribentens egenkjøpte kopi av spillet.
Legg igjen en kommentar